קניית ומכירת חנויות אונליין – המדריך המלא

קניית ומכירת חנויות אונליין – המדריך המלא
אנחנו אוהבים שופינג אונליין! בלי לצאת מהבית, בלי לשוטט בין חנויות עד שהרגליים מתעייפות, בלי לסחוב שקיות. לוחצים על כפתור, והופ - המוצרים שרצינו מגיעים אלינו הביתה. שופינג אונליין אמנם לא יחליף באופן בלעדי את החנויות הפיזיות, אבל אין ספק שהוא הולך וגדל עם השנים: יותר ויותר אנשים לומדים לרכוש מוצרים אונליין ומתרגלים לעשות זאת כחלק מהשגרה שלהם. צרפו לעובדה זו את משבר הקורונה, שאילץ מיליוני אנשים להישאר בבית למשך חודשים ארוכים, ותקבלו תמונת מצב חיובית למדי עבור חנויות אונליין: יותר ויותר צרכנים שעוברים מרכישות פיזיות לרכישות אונליין. חלק חשוב משוק האיקומרס (חנויות אונליין) כולל חנויות קטנות ועסקים קטנים שמפעילים חנות וירטואלית בתחום מסוים. מדובר בתחום שצמח מאוד בשנים האחרונות, ורבים החלו לפתוח חנות אונליין וללמוד כיצד לתחזק, לשווק ולקדם אותה. לצד זאת צומח שוק משמעותי של קניית ומכירת חנויות אונליין - אנשים שהקימו חנות אבל לא מצליחים לתחזק אותה ברווחיות, או שאין להם כוח להחזיק את העסק, מוכרים חנויות אונליין, ואנשים שמעוניינים לקדם חנות אונליין אבל להתחיל מנקודת זינוק קיימת, ולא להתעסק עם הקמת העסק מאפס, קונים חנויות אונליין. איך למכור חנות אונליין באופן משתלם? איך לקנות חנות אונליין ומדוע? בואו נדבר על זה.
Facebook
WhatsApp
Email
קניית ומכירת חנויות אונליין

תוכן עניינים

קנייה ומכירת חנויות אונליין (איקומרס) – מה זה אומר?

מכירת חנויות אונליין משמעותה העברת בעלות על חנות אונליין מהאדם לה היא היתה שייכת קודם לכן אל בעלים חדשים. מדובר במכירת עסק לכל דבר: רכישת מלאי, העברת פרטי הלקוחות, וכמובן – העברת בעלות על האתר, חנות אונליין דרכה מתבצעות מכירות העסק.

מדוע כדאי למכור חנויות אונליין?

מכירת חנות אונליין תתבצע על פי רוב כאשר בעל החנות לא מרוצה מהרווחים שלה או שאין לו זמן ומשאבים להקדיש לתחזוק החנות. תחזוק חנות אונליין היא משימה ששקולה לתחזוק עסק פיזי, ויש בה אינספור מטלות קטנות, התמודדויות בירוקרטיות, צורך בתכנון אסטרטגיה, ברכישת מלאי, בדיוור המוצרים ועוד ועוד. כאשר בעל חנות אונליין מחליט שהמשימה הזו כבר לא נוחה לו או לא משתלמת לו מספיק – הוא יכול למכור את חנות האונליין שלו הלאה, לאדם אחר שייקח על עצמו את המשימה להגדיל את רווחי החנות ולתחזק אותה.

מדוע כדאי לקנות חנויות אונליין?

קניית חנות אונליין מתאימה למי שמעוניין לצלול לתוך עסק חדש ולהפוך אותו לרווחי בעזרת אסטרטגיה שיווקית ועסקית מוקפדת. מדובר בעבודה אינטנסיבית ועמוסה, שדורשת ניהול עסק מורכב, ועם זאת יכולה להביא לבעל החנות רווחים משמעותיים ולהעניק לו סיפוק רב. קניית חנות אונליין שאדם אחר כבר הקים, שכבר יש לה קהל התחלתי, מלאי מוצרים, רשימת ספקים ומערכת סליקה בנויה, חוסכת ליזם זמן רב: הוא יכול לצלול לתוך ניהול וקידום העסק כבר מהיום הראשון לאחר הרכישה, ולא צריך להשקיע זמן רב בהקמה של החנות.

אילו סוגי חנויות אונליין יש?

חנות אונליין אחת ממש לא דומה לשנייה: כל חנות פועלת אחרת, מוכרת מוצרים אחרים, יש חנויות אונליין שמנוהלות על ידי חברות ענק וחנויות אונליין ששייכות לאדם אחד שמטפל בשיווק, באריזת המוצרים, בהכנת המוצרים ובשליחתם. עם זאת, ניתן לחלק אותן לכמה סוגי חנויות אונליין שונים, חלוקה שתסייע לכם להבין באיזו חנות וירטואלית תעדיפו להשקיע:

דרופשיפינג – שיטה בה בעל החנות לא צריך להחזיק מלאי מוצרים בעצמו: הוא מוכר מוצרים של ספק סיטונאי, מספק ליצרן את פרטי הלקוח והלקוח מקבל את המוצרים שלו ישירות מהיצרן. בעל החנות בעצם מתווך בין הספק לבין הצרכן הפרטי, אחראי על שיווק המוצרים ועל הגעה לקהלים חדשים, ומרוויח את ההפרש שבין מחיר המוצר הסיטונאי לבין מחיר המוצר שנקבע מול צרכן הקצה. שיטה זו אמנם קלה לביצוע הרבה יותר מאשר חנות שדורשת החזקת מלאי מוצרים עצמאי, ועם זאת היא שוללת מבעל החנות הוירטואלית את היכולת לדאוג לאיכות המוצרים והמשלוח, ומטילה עליו את האחריות לתקלות שמגיעות מהספק.

מנוי – חנות אונליין בה אנשים יכולים לעשות מנוי חודשי, בתשלום, לשירות או למוצר מסוים. לרוב מדובר בחבילה חודשית של מוצרים בקטגוריה מסוימת, חבילה שמתחדשת מדי חודש. לדוגמה: חבילת ממתקים מארצות שונות בעולם, שמדי חודש מכילה ממתקים מארץ אחרת. מדובר בחנות קונספט מעניינת, שבעיקר דורשת מבעל החנות יצירתיות רבה ואת היכולת לתפקד מול ספקים שונים מדי חודש ולארוז את המוצרים תחת מיתוג אטרקטיבי.

ייצור פרטי – חנות אונליין שמוכרת את המוצרים שבעל החנות מכין בעצמו. לדוגמה: חנות של סוודרים שבעל החנות סורג בעצמו. חנות כזו קשה להעביר מאדם לאדם, מאחר והיא תלויה במוצרים של יצרן מסוים, אך ניתן למכור חלק מהאחריות על החנות (רק את ניהול החנות ושיווק המוצרים) ולהשאיר את ייצור המוצרים בידי בעל החנות המקורי.

אריזה מחדש – חנות אונליין בה המוכר מחזיק בסטוק של מוצרים ומבצע להם מיתוג מחדש, אורז אותם בצורה ייחודית ומעניק להם תדמית חדשה. מדובר בסוג נפוץ של חנויות אונליין שמאפשר לרבים להקים מותג חדש דרכו הם מוכרים מוצרים שהם אהבו במיוחד לקהל חדש תחת מותג עצמאי. גם כאן נדרשת התעסקות מול ספקים.

מותג אחד – חנות אונליין בה נמכרים מוצרים של מותג אחד ידוע. החנות משמשת כתחנת ביניים בין חברת האם הגדולה לבין הצרכנים.

חנות שוק – חנות אונליין בה נמכרים מוצרים של שלל חברות ומותגים, לפי בחירת בעל החנות.

כמה כסף חנות איקומרס שווה?

קביעת שווי חנות אונליין, לצורך מכירת חנות אונליין, מתחילה מהבנת סכום מחזור המכירות הקיים של החנות בזמן זה, ואומדן יכולת ההשבחה של החנות בעתיד. כלומר, אם החנות שלכם מכניסה 5,000 ש"ח בחודש, ואתם מוציאים עליה 4,500 ש"ח בחודש (על רכישת מוצרים, אחזקת האתר, שיווק וכו') תוכלו לומר שהחנות מנפיקה רווח של 500 ש"ח בחודש ולתמחר אותה בהתאם כנכס דיגיטלי מניב. יחד עם זאת תצטרכו לכלול פרטים על רמת ההשקעה של האתר דורש – כמה זמן אתם משקיעים בעסק מדי יום? מהם אפיקי השיווק הקיימים? מיהם הספקים הקבועים של העסק? במידה ותוכלו להציג תוכנית פעולה שתגרום לרווחי האתר לעלות, תוכלו לנקוב במחיר גבוה יותר לחנות האונליין שלכם. בכל מקרה, חשוב לפעול בשקיפות ולהעניק לקונה העסק את כל הפרטים על ניהול החנות. כך הוא גם יסמוך עליכם יותר ויסכים לשלם לכם את שווי חנות האונליין שתדרשו.

מה כדאי לבדוק לפני שקונים חנות אונליין?

קודם כל, לפני שאתם קופצים לקנות חנות אונליין בגלל שזה טרנדי או נראה לכם כמו אפיק קל לרווח – עצרו, ותחשבו אם יש לכם את הכוח ואת המשאבים לנהל עסק עמוס ודורש. כמו שכבר כתבנו, ניהול חנות אונליין שקולה לניהול חנות פיזית – חוץ משטיפת רצפה ונעילת החנות מדי לילה, מוטלות עליכם כל המטלות של ניהול חנות רגילה, ועליכם להיות מוכנים לכך.

הדברים שתצטרכו לדאוג להם לאחר רכישת חנות אונליין:

  • התנהלות מול ספקים: רכישת מוצרים, החזרות, ניהול מלאי, רישום וייצור.
  • התנהלות מול לקוחות: רכישות, תלונות, החזרות, שאלות, מקרי חירום.
  • שירות לקוחות פוטנציאלים: ניהול שיחת מכירה עם רוכשים עתידיים, שכנוע, משא ומתן, פיצויים, היכרות עם המוצרים.
  • משלוחים: התנהלות מול הדואר, משלוח לארץ (או לחו"ל, בחנות בין לאומית) אובדן מוצרים, החזרות.
  • פרסום ושיווק חנות אונליין: הגעה לקהלים חדשים, תחזוק מדיה חברתית, ניהול קמפיינים, אוטומציות, דיוורים.
  • עדכון החנות: ניהול החנות האינטרנטית, ניהול האתר, עדכון המלאי, תחזוק מאגר הנתונים.

יש לכם ניסיון ונכונות ללמוד? מרגישים מוכנים?

כעת יש לבדוק כמה דברים חשובים לפני שחותמים על העסקה וקונים חנות אונליין:

  • בדקו שהעסק רשום וחוקי. לא ניתן למכור מוצרים במדינת ישראל בלי להירשם כספק ידוע, לשלם מיסים, מע"מ וביטוח לאומי ולדווח לרשויות.

  • בדקו שיחד עם הגישה לחנות האונליין תקבלו גם את רשימת הספקים של העסק עם הפרטים השונים עליהם, את רשימת הלקוחות, רשימת לקוחות פוטנציאלים (מומלץ), את המידע הפיננסי המפורט של העסק, את המידע על כל ההוצאות הקבועות שיש לבצע, את המידע על השיווק הקיים ואת הגישה לכל דפי הרשתות החברתיות, התוכנות והחשבונות הרלוונטיים לניהול העסק.

  • ודאו שאתם יודעים מיהו קהל היעד של העסק וכיצד להגיע אליו.

  • הכירו את תהליך דיוור המוצרים ואת האתגרים שלו.

  • בדקו שאין לעסק בעיות משפטיות מול לקוחות, ספקים או רשויות בירוקרטיות.

  • בדקו שמיתוג העסק יעבור אליכם בלי טענה על זכויות היוצרים.

  • בדקו שהחנות פועלת היטב דרך הנייד.

  • בצעו רכישה בעצמכם ובדקו שנוח לעשות זאת, שהכל מובן ושאין תקלות בתהליך הסליקה.

  • ודאו שאתם מחזיקים בתוכנית עסקית מפורטת לקידום חנות האונליין, ושאתם יודעים מה הצעד הבא שלכם כדי להגדיל את רווחי החנות.

  • בדקו שיש לחנות יחס המרה איכותי – כלומר, יחס של לפחות 3 רוכשים מכל 100 גולשים שנכנסים לאתר. אם אין לה יחס טוב, בדקו מה גורם לגולשים להימנע מקנייה (עיצוב מיושן? UX לא ברור?) ותכננו כיצד לשפר את המצב.

איך קונים חנות אונליין?

חפשו חנות אונליין זמינה לרכישה. איפה עושים את זה? אצלנו באקטיבו! אנחנו מנהלים לוח איכותי של נכסים דיגיטליים למכירה, שמאפשר לבעלי נכסים דיגיטליים ולרוכשים פואנציאלים ליצור קשר זה עם זה.

מצאתם חנות אונליין לרכישה? דיברתם עם המוכר ותכננתם את התהליך? מצוין.

  • כעת, כמו בכל עסקה משמעותית, הצטיידו בעורך דין מנוסה שילווה אתכם. 
  • העבירו את התשלום לצד שלישי.
  • קבלו מבעל החנות את מלאי המוצרים הקיים.
  • קבלו ממנו את כל פרטי העסק שפירטנו למעלה ואת כל הרשימות והסיסמאות.
  • העבירו בעלות ברשתות החברתיות הרלוונטיות של העסק.
  • רשמו את העברת הבעלות על העסק מול רשויות המדינה.
  • שחררו את התשלום לבעל החנות. 
  • עדכנו, יחד עם בעל החנות הקודם, את כל הספקים בכך שבוצע שינוי ושמעתה אתם מנהלים את העסק.
  • התחילו לנהל חנות אונליין, לקדם ולהרוויח!

הרבה בהצלחה!

רוצים לקנות או למכור חנות אונליין? היכנסו לרשימת חנויות האונליין למכירה באתר אקטיבו.

Facebook
WhatsApp
Email
חפשו את הנכס הדיגיטלי הבא שלכם
בחרו סוג נכס
טווח מחיר
טווח מחיר
בחרו תחום
שלחו הודעה לבעל הנכס
הודעה*
שם*
טלפון*
אימייל*
דילוג לתוכן